Nyt call: Digital børnemagt? Et temanummer om magtrelationer mellem børn og teknologier fra et børnekulturelt perspektiv

Med dette temanummer ønsker vi at belyse børns hverdagsliv med digitale teknologier fra et børnekulturelt perspektiv. Temanummeret stiller skarpt på børns digitale hverdagspraksisser og på de intentioner, ønsker og forestillinger, som børn knytter til deres teknologibrug, ligesom vi kaster lys på de uhensigtsmæssigheder, som børn oplever i deres hverdagsliv med digitale teknologier.

I en tid, hvor skærmdebatten raser, og hvor børns interaktioner med digitale platforme, herunder sociale medier, ofte betegnes med alarmistiske termer, sigter dette temanummer både på at nuancere og at konkretisere forståelserne af, hvordan børns levede hverdagsliv med digitale teknologier udfolder sig. Temanummerets anslag er en tematisering af de mangefacetterede magtrelationer, som er i spil i interaktioner mellem børn, teknologier og øvrige aktører – som f.eks. forældre, virksomheder, lærere eller influenter. Dette gælder både, når børns handlekraft, intentioner og fællesskaber styrkes gennem f.eks. digitale platforme og sociale medier – og når samme medier og platforme indgår i børns oplevelser af afmægtighed eller mangel på kontrol. Centralt for temanummeret er at vi, både i hvert af dette spektrums yderpunkter og i de mange positioner, som ligger imellem dem, ønsker at tage børns perspektiver og handlekraft dybt alvorligt. Vi interesserer os således for børns nysgerrighed og kreativitet såvel som for deres kritiske bevidsthed – for balancen mellem at styrke børns ret til deltagelse og sikre deres ret til beskyttelse.

Vi ønsker bidrag, som belyser børns hverdagsliv med digitale teknologier indenfor alle former for livsvilkår og baggrunde. Bidrag, som tematiserer dette hverdagsliv både i fritiden og indenfor institutionelle rammer. Og vi søger bidrag, som tematiserer børnemagt gennem digital kultur for, med og af børn: Det kunne være bidrag, som kan belyse, hvordan f.eks. mediehuse, kulturinstitutioner eller spiludviklere bestræber sig på at tilgodese børns kreativitet og empowerment i produktionen af digitalt indhold til børn, og hvilke forhindringer der kan være forbundet med dette. Det kunne også være aktionsforskningsstudier af kreativ teknologibrug i fritidsklubber. Eller undersøgelser af, hvordan et hverdagsliv med digitale teknologier ser ud for børn med handicap. Et (n)etnografisk studie af gaming som legekulturel praksis kunne også være et relevant bidrag.  Eller et indblik i det fælles hverdagsliv med digitale teknologier i børnegrupper, blandt børn og pædagoger eller børn og forældres – eller måske manglen på fælles liv i denne sammenhæng. Mulighederne er mange, og BUKS udgiver både formidlingsartikler og fagfællebedømte forskningsartikler.

BUKS prioriterer et kunstnerisk og kulturelt-æstetisk fokuseret perspektiv på det nordiske børne- og ungdomskulturfelt. Tidsskriftet henvender sig bredt til institutioner, kommunalforvaltninger, kulturkonsulenter, lærere, bibliotekarer, forskere, studerende, pædagoger, designere, producenter, forældre og andre med interesse for børne- og ungdomskulturområdet.

Fra BUKS’ side vil vi gerne værdsætte, at artikler er eksperimenterende i deres udtryk. Dette betyder, at artiklen ikke behøver at følge en bestemt skabelon, og at vi gerne ser visuelle og multimodale formidlingsformer indgå i artiklen. Samtidig skal formidlingsartikler have et klart formål samt oppebære standarder for formidlingsmæssig klarhed, tematisk tydelighed samt konsistens i fremstillingen, ligesom peer-reviewede forskningsartikler skal oppebære akademiske standarder for redelighed, gennemsigtighed, sammenhæng og argument.

 

Tidsplan:

15.01.2025 – Indsendelse af abstract (max 500 ord)

15.05.2025 – Indsendelse af artikel (max 6000 ord) samt forfatterbiografi (max 100 ord)

November 2025 – Udgivelse af temanummeret

 

Send dit abstract senest 15. januar 2025 på mail til temaredaktørerne:

Ane Bjerre Odgaard: abod@ucsyd.dk og Thomas Enemark Lundtofte thomas@sdu.dk

 

Aflevering af artikler til temaredaktionen 

Både abstracts (15. januar 2025) og artikler (15. maj 2025) sendes i word-format per mail til nedenstående kontakter i temaredaktionen.

Hvis dit artikeldokument indeholder grafiske elementer såsom fotos, illustrationer m.m., vedlæg da de grafiske elementer som jpg, pdf, eller lignende i højest mulige opløsning som særskilte enkeltfiler og klar til indsætning i din tekst. Suppler med et dokument, hvor både tekst, grafiske elementer og sidetal indgår.

 

Fagfællebedømmelse/peer review 

Hvis du ønsker fagfællebedømmelse af din artikel, skal du bede om det ved indsendelse af abstractet og desuden sende en anonymiseret udgave af artiklen, hvor både tekst, grafik og sidetal indgår.

Anonymiseringen gælder såvel forfatternavn som de litteraturhenvisninger, hvor forfatteren bidrager. Skriv i stedet: (xxx:xxx)

Fagfællebedømmelse/Peer review tager blandt andet stilling til, hvordan og hvorvidt artiklen lever op til akademiske standarder for teoretisk, metodisk, empirisk og analytisk kvalitet. Når din artikel er bedømt, vil du modtage respons fra redaktionen og indgå i dialog med denne om det videre arbejde med artiklens indhold.

 

Gennemsyn 

Det er forfatterens ansvar at aflevere en korrekturlæst artikel. Når din artikel er layout-bearbejdet, får du tilsendt en pdf fra redaktionen. Herefter har du syv dage til at foreslå eventuelle typografiske ændringer og rettelser. Indholdsmæssige ændringer er almindeligvis ikke en del af processen i denne fase.

Den færdige artikel publiceres digitalt på buks.dk og på tidsskrift.dk/buks

 

Manusopbygning 

Rækkefølgen i dit manus er:

Resumé (5-10 linjer)
Nøgleord (4-6 nøgleord)
Tekst (max 6000 ord ekskl. resumé og litteratur)
Noter
Litteratur
Forfatterpræsentation (max 200 ord)

 

Send dit abstract senest 15. januar 2025 på mail til temaredaktørerne:

Ane Bjerre Odgaard: abod@ucsyd.dk og Thomas Enemark Lundtofte thomas@sdu.dk

 

Du kan downloade call’et her:

Okt 2024 BUKS call digital børnemagt